DIESEL BOOSTER LISÄAINEEN HYÖDYT
Diesel Booster lisäaine optimoi moottorisi palotapahtuman, parantaa polttoaineen säilyvyyttä ja tuo
säästöä polttoaine- ja huoltokustannuksiin.
Dieselpolttoaineessa tärkein ominaisuus on sen setaaniluku, joka tarkoittaa dieselin syttymisherkkyyttä. Mitä korkeampi luku sitä parempaa polttoaine on (korkeampi teho ja puhtaammat päästöt). Moottorit ja öljyt pysyvät puhtaampina, koska ohivuodot pienenevät. Syöttöpumppujen ja suutinten voitelu paranee, kulutus pienenee, mikä johtaa kustannussäästöihin. Tutkimuksissa setaanilukua mitataan arvoissa 0-100. EU-direktiivi EN 590 määrää, että setaaniluvun on oltava vähintään 51 kaikissa laaduissa. Öljy-yhtiöt ilmoittavat tiedotteissaan, että EN 590 direktiivi täyttyy. Yleisesti arvo on kuitenkin 40-55. Helsingin Teknisessä Korkeakoulussa tehty tutkimus osoitti, että talvilaadut eivät täyttäneet direktiiviä EN 590. Mitatut arvot olivat 46-47 välillä (lähde: TKK). Orapi Diesel Booster ja X-1R Diesel + Booster-lisäaineet kohottavat polttoaineen setaanilukua ja parantavat moottorin hyötysuhdetta. Setaaniluvun noustessa ja moottorin hyötysuhteen parantuessa kulutus pienenee, joka tarkoittaa säästöä polttoainekuluissa ja pienempiä päästöjä. Setaaniluvun noustessa myös kylmäkäynnistysominaisuudet parantuvat. Jos polttoaineen arvot alittavat EN 590 direktiivin se aiheuttaa ongelmia. Talvilaadun dieselin ominaispaino on pienempi. Se on ohuempaa ja sen voitelukyky on huonompi, mikä aiheuttaa pumppujen ja suuttimien vaurioita. Myös kulutus kasvaa merkittävästi ja päästöt ja kustannukset kasvavat. Orapi Diesel Booster ja X-1R Diesel + Booster puhdistaa ja voitelee ruiskutusjärjestelmän myös talvella. Nykyaikaiseen dieseliin ei tule lisätä alkoholi/bensiinipohjaisia aineita. Ne laskevat polttoaineen ominaispainoa, mikä heikentää voitelua (lähde: TKK). Alkoholipohjaisissa aineissa setaaniluku on pieni, 5-20. EN 590 direktiivi määrää myös, että polttoaine saa sisältää vettä max 200 mg/kg. TKK:n tutkimuksissa vesipitoisuus oli 100 mg/kg. Varastoitaessa polttoainetta siihen sitoutuu kuitenkin vettä lämpötilan vaihtelusta johtuen, jolloin saatetaan ylittää 200 mg raja. Öljyn lisääminen dieselpolttoaineeseen ei ole suositeltavaa, koska öljy sekoittuu pieneenkin määrään vettä aiheuttaen suodattimien tukkeutumisen ja moottorin karstoittumisen. Korkealaatuiset diesel lisäaineet sisältävät korroosioinhibiittoreita poistaen vettä ja estäen polttoainejärjestelmän hapettumista ja syöpymistä. Valmet, John Deere ja monet dieselmoottoreiden valmistajat vaativat, että heidän koneissaan käytetty polttoaine täyttää EN 590 normit. Lisäksi ne kieltävät alkoholi/bensiinipohjaisten aineiden käytön sekä öljyn lisäämisen dieselpolttonesteeseen. Pelkästään lämmityskäyttöön tarkoitettu kevyt polttoöljy ei sovellu ominaisuuksiltaan nykyisten dieselmoottoreiden polttoaineeksi (lähde: Valmet).
Diesel lisäaineet ovat käytössä lähes kaikkialla missä dieselmoottoreita käytetään. Lisäaineet sopivat käytettäväksi kaikissa dieseliä polttoaineena käyttävissä koneissa ja ajoneuvoissa, sekä paikallismoottoreissa ja varavoimageneraattoreissa. Lisäaineet sopivat käytettäväksi sekä uusissa että vanhoissa moottoreissa. Säännöllisellä käytöllä saavutetaan suurimmat hyödyt.
Orapi Diesel Booster ja X-1R Diesel + Booster ovat erittäin korkealaatuisista raaka-aineista valmistettuja dieselin lisäaineita, jotka sopivat kaikentyyppisiin dieselmoottoreihin ja polttoöljyllä toimiviin käyttöjärjestelmiin. Niin suuriin kuin pieniinkin moottoreihin.
OPTIMAALISEN PALOTAPAHTUMAN VAIKUTUS DIESELMOOTTORIN KESTÄVYYTEEN
Dieselmoottorista saadaan paras mahdollinen hyötysuhde kun palotapahtuma on puhdas ja se tapahtuu optimaalisella puristuspaineella. Puristuspaineen laskiessa polttoaineesta saatava hyöty vähenee, heikentäen polttoainetaloutta. Karstan muodostuminen männän yläosaan ja männänrenkaiden alueelle heikentää puristuspainetta ja lisää ohivuotoa. Puristuspaineen heikentyminen ja ohivuodon lisääntyminen aiheuttaa sylinteriseinämien kulumista ja moottoriöljyn ominaisuuksien heikentymistä. Epätäydellisen palotapahtuman seurauksena sylinteriin muodostuu nokea ja sitä pääsee ohivuotojen kautta kulkeutumaan myös moottoriöljyn sekaan. Sekoittuessaan moottoriöljyyn noki heikentää öljyn voitelukykyä ja aiheuttaa pidemmällä aikavälillä moottorin kulumista. Jopa yli kolmannes dieselmoottoreiden laakerivaurioista johtuu likaantuneen öljyn aiheuttamasta heikentyneestä voitelusta. Käyttämällä palotapahtumaa optimoivaa diesel lisäainetta, tulee palotapahtumasta puhtaampi ja karstan muodostuminen vähenee. Erityisesti kylmissä olosuhteissa palotapahtuma on usein epätäydellinen, ellei palotapahtumaa optimoivaa lisäainetta käytetä. Orapi Diesel Booster ja X-1R Diesel + Booster vähentävät karstan muodostumista sekä poistavat jo muodostunutta karstaa ja nokea.